Vad är hälsa?

Hittade ett inlägg från 2008 i gamla bloggen. Ett inlägg jag skrev under första året på hälsopedagogiska programmet och jag tyckte ändå det var rätt bra skrivet så ville dela med mig av det:

"Har suttit och läst om hälsa och hälsofrämjande hur mycket som helst nu. Hur kan man se på hälsa och ohälsa på så många olika sätt? Alla teoretiker ser olika på det i alla fall, andra mindre bra än andra. Man kan se hälsa och ohälsa som ett motsatspar, antingen är man frisk och har hälsa eller så är man sjuk och har ohälsa. Sedan kan man se det på ett kontinumm också. Man kan se en linje framför sig, med hälsa och sjukdom i vardera ände. Någonstans på denna linje är man och det kan vara olika varje dag. Ibland kanske man känner sig mer frisk än sjuk och tvärtom. Detta tycker jag är den bästa teorin, eftersom det stämmer ju så väl. Man mår för det mesta olika dag från dag. 

Alla kan vi se på hälsa med olika ögon. För dig kanske det är ett tillstånd? Ja, hur du mår nu kanske. Och du kanske ser det som en process? Något du hela tiden kan förändra och påverka som du vill. Endel kan också se hälsa som avsaknad av sjukdom. Har du ingen sjukdom eller åkomma, kanske du är vid hälsa? Eller vad tror du?

Jag tycker man kan se det från olika vinklar. Behöver inte bara vara en utav dom alla teorierna, men jag skulle nog säga att ordet process måste vara det bästa att förklara hälsa på. Om du har viljan, så har du förmågan att påverka och förändra din hälsa."
Tre år senare och med en examen från hälsopedagogiska programmet skulle jag nog fortfarande helst se hälsa som en process som för det mesta går att förändra om man har viljan till att göra det. Det är dessutom aldrig för sent att påbörja denna förändring. Det gäller att bestämma sig för att verkligen genomföra det och ge sig f*n på att det ska gå. I en förändring finns självklart även motgångar, men dessa motgångar kan bidra till en större och starkare förändring. För som man exempelvis säger, så lär man sig av sina misstag.
Så, vad är hälsa för dig?

Kommentarer
Postat av: Anonym

fin bild på er/mamma

2011-07-06 @ 10:00:40
Postat av: mams

Fin bild på er/mamma

2011-07-06 @ 10:01:15
Postat av: Johanna

Tack mami :) <3

2011-07-06 @ 11:09:33
URL: http://rock0n.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0